Marketing czasu rzeczywistego wymaga od marketerów, digitalowców i PRowców szczególnej czujności. Obserwacji otaczającego świata i szybkiej reakcji na bieżące wydarzenia. Wychodzi poza zaplanowane działania, ale może przynieść marce spory rozgłos.
Pretekstem do skorzystania z RTMu może być wydarzenie polityczne, sportowe, rozrywkowe – możliwości są nieskończone. Marki niezwiązane bezpośrednio z daną sytuacją mają okazję wykorzystać ją aby zdobyć rozgłos i zasięg. Liczy się kreatywność i czas reakcji. Moment nie musi być tak wiekopomny jak wystrzał rakiety Falcon Heavy z modelem Tesli na pokładzie i tym samym sukces Elona Muska. Czasem wystarczy rozstanie dwójki znanych aktorów. Warto mieć oczy otwarte – część marketerów już doskonale wykorzystuje takie okazje.
Python Krakusa
Ciekawym przykładem komunikacji opartej na RTMie jest profil Facebookowy firmy KRAKUS. Jak marka odniosła się do informacji o ucieczce węża w okolice Wisły?
Bez paniki w kosmosie
Kilkanaście firm wykorzystało do RTMu ostatni sukces Elona Muska. Jednym z nich był polski sklep z koszulkami koszulkowo.com, który nie pierwszy już raz inspiruje się niespodziewanymi sytuacjami w swoich copy. Tym razem opracowała t-shirt z napisem „Don’t panic” – napis ten był umieszczony wewnątrz wysłanej w kosmos Tesli.
Loty dla singielek
Kiedy media podały informację o rozstaniu Brada Pitta i Angeliny Jolie, newsa w zabawny sposób wykorzystała linia lotnicza Norwegian, która akurat promowa pierwsze połączenia międzykontynentalne. Ogłoszenia zostały opublikowane w europejskiej prasie i portalach.
Uber zawiezie Cię na Openera
Wydarzenia kulturalne to obszar, w którym prawie każda marka znajdzie przestrzeń do komunikacji. Ciekawym przykładem RTM’a jest to, w jaki sposób Uber wykorzystał Opener Festival w Gdyni. To wydarzenie, którym w ostatnich dniach żył cały Internet. Jaki sposób na to znalazł Uber? Za pomocą Facebooka przypomniał wszystkim spóźnialskim o swoim istnieniu i zaoferował swój przejazd.
Co Ikea ma wspólnego z czekoladą?
Wydawałoby się, że jedna z największych sieci zajmująca się sprzedażą detaliczną mebli i akcesoriów domowych niewiele ma wspólnego z czekoladą. Nic bardziej mylnego! To właśnie Światowy Dzień Czekolady okazał się idealnym powodem do tego, aby w ciekawy sposób przedstawić swoje produkty!
LEGO na ślubie
19 maja 2018 to data jednego z najdłużej wyczekiwanych ślubów! To właśnie wtedy odbyła się uroczysta ceremonia zaślubin Księcia Harrego oraz aktorki Meghan Markle. Na ślubie nie zabrakło obecności sławnych osób, jak i różnych marek. A w tym również marki LEGO przedstawiającej postacie za pomocą swoich figurek.
LEGO na Netflixie
Lego nawiązując do nowego sezonu Westworld stworzyło swoje własne intro.
Oreo w ciemności
Nawet przerwa w dostawie prądu może być idealnie wykorzystana marketingowo. Wiedzą o tym marketingowcy Oreo, którzy w swoich kanałach społecznościowych zamieścili taką grafikę tuż po tym, jak na stadionie podczas Super Bowl zgasło światło.
Autorzy:
Anna Włodarczyk
PR Manager w agencji Generations
Karolina Ogonek
Social Media Specialist w agencji Generations