Przedsiębiorstwo słynące z handlu detalicznego oraz produkcji mebli od kilku lat prowadzi strategię zrównoważonego rozwoju, która opiera się na wykorzystywaniu w dużym stopniu recyklingu. Od dawna ekologia była ważna dla Ikei, dlatego coraz częściej firma ta nakłania klientów do ponownego wykorzystywania przedmiotów oraz rezygnacji np. z plastiku.
Aby nie być gołosłownym Ikea ogłosiła, że ze sprzedaży wycofa plastik jednorazowego użytku – w tym słomki, talerzyki, kubki czy worki na śmieci. Od 2020 roku w sieci sprzedaży Ikea oraz jej punktach gastronomicznych nie będzie można nabyć, ani skorzystać z tych przedmiotów.
Oprócz flagowych działań, które firma wprowadza na własnym podwórku (w sklepach oraz gastronomii), Ikea nakłania klientów do recyklingu w swoich kampaniach reklamowych.
Jednym z przykładów takiej kampanii może być ta dotycząca dawania drugiego życia przedmiotom codziennego użytku, takim jak np. lampka nocna.
Nawiązując do swojej reklamy sprzed 16 lat, w której firma zachęcała do wymiany przedmiotów na nowe, przedstawia ten sam produkt z zupełnie innej strony – produkt, który można wykorzystać ponownie.
Wraz z opublikowaniem filmu promocyjnego Ikea postanowiła przedstawić materiał z 2002 roku podkreślając tym samym, że „czasy zdecydowanie się zmieniły”.
Ikea podnosi temperaturę w sklepie o 4 stopnie
Innym przykładem kampanii prowadzonej przez firmę była ta, która przedstawia jej stosunek do problemu globalnego ocieplenia. Kanadyjski oddział firmy podniósł temperaturę w sklepie o 4 stopnie, czyli dokładnie tyle samo ile wzrośnie temperatura na świecie do 2090 roku, jeśli nie zmniejszymy emisji gazów cieplarnianych.
Jak na ten eksperyment reagowali klienci?
Karolina Ogonek
Social Media Specialist w agencji Generations